Podatek od środków transportowych
Obowiązek podatkowy w podatku od środków transportowych ciąży na osobach fizycznych i osobach prawnych, będących właścicielami środków transportowych - art. 8 i 9 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 70).
W ciągu 14 dni od zaistnienia faktu należy zgłosić obowiązek podatkowy.
Wymagane dokumenty:
Należy złożyć wykaz środków transportowych na druku DT-1 oraz druku DT-1a.
oraz załączyć następujące dokumenty:
1. Umowę kupna - sprzedaży.
2. Dowód rejestracyjny - do okazania.
Miejsce złożenia dokumentów:
Sekretariat Urzędu - poniedziałek - piątek w godz. 7.30-15.30.
Termin i sposób załatwienia sprawy:
Do 30 dni po otrzymaniu wniosku o odroczenie płatności, rozłożenie na raty lub umorzenie - wystawiana jest decyzja.
Tryb odwoławczy:
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ostrołęce za pośrednictwem organu, który wydał decyzję (odwołanie składa się w Sekretariacie, UG w Krasnem w godzinach pracy Urzędu).
Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.
Ulgi:
Brak.
Jednostka odpowiedzialna:
Referat Finansów - podinspektor, ds. księgowości podatkowej i opłat lokalnych.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 70).
- Uchwała Nr X/47/2023 Rady Gminy Krasne z dnia 30.11.2023 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych obowiązujących na terenie gminy Krasne
Uwagi:
A. Wysokość podatku od środków transportowych jest określana przez podatnika na podstawie wykazu sporządzonego stosownie do zapisów Uchwały Rady Gminy w części dotyczącej stawek.
B. Termin płatności można odroczyć lub rozłożyć zapłatę podatku na raty. Podstawa prawna - art. 67a § 1, pkt. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.). Wniosek o powyższe należy złożyć przed terminem płatności raty (lub rat) w sekretariacie Urzędu Gminy.
C. Podatek od środków transportowych można umorzyć. Podstawa prawna - art. 67a § 1, pkt. 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2651 z późn. zm.). Wniosek o umorzenie składa się w sekretariacie Urzędu po terminie płatności podatku.
D. W przypadku nie zrealizowania obowiązku podatkowego w myśl art. 21, § 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.), organ podatkowy wydaje decyzję określającą wysokość zaległości podatkowej wraz z należnymi odsetkami. Należność winna być uregulowana w terminie 7 dni. W przypadku dalszego uchylania się od zapłaty wystawia się tytuł wykonawczy przesyłany do Urzędu Skarbowego w Przasnyszu w celu podjęcia czynności egzekucyjnych.
E. Terminy płatności podatku od środków transportowych określa art. 11, ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 roku o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 70 z późn. zm.). Podatek płatny jest w 2 równych ratach w terminie do dnia 15 lutego i 15 września każdego roku z zastrzeżeniami określonymi w art. 11, ust. 2 wymienionej wyżej ustawy. Raty Podatku od środków transportowych wpłaca się bez wezwania.
F. Wpłaty można dokonywać na konto Urzędu Gminy w Krasnem. Nr Konta - BS Przasnysz 36 8924 0007 0030 0156 2003 0001.
Druki do pobrania: