Odpis aktu stanu cywilnego (urodzenia, małżeństwa, zgonu) - przez internet

Sprawdź, jak uzyskać odpis aktu stanu cywilnego, czyli urodzenia, małżeństwa, zgonu.

Gdy kierownik urzędu stanu cywilnego (USC) zarejestruje urodzenie, małżeństwo lub zgon, dostaniesz bezpłatnie odpis skrócony aktu. Za każdy kolejny odpis aktu zapłacisz opłatę skarbową, chyba że należysz do osób zwolnionych z tej opłaty.

Jeśli chcesz złożyć wniosek przez internet — potrzebujesz profilu zaufanego (eGo). Pozwala on potwierdzić twoją tożsamość. Chodzi o to, żeby nikt nie mógł się pod ciebie podszyć. Sprawdź, jak założyć profil zaufany.

Wyślij wniosek

Kto może otrzymać odpis aktu stanu cywilnego

  • osoba, której akt dotyczy, oraz:
    • jej małżonek,
    • inna osoba z bliskiej rodziny — na przykład rodzic, dziadek, babcia, dziecko, wnuk, prawnuk, rodzeństwo,
    • przedstawiciel ustawowy (na przykład rodzic) lub opiekun,
  • osoba, która wykaże interes prawny w uzyskaniu odpisu (czyli uzasadni interes, który wynika z przepisów prawa, i przedstawi odpowiednie dokumenty — na przykład zobowiązanie sądu),
  • sąd,
  • prokurator,
  • organizacja społeczna, jeśli uzasadni to swoimi celami statutowymi i przemawia za tym interes społeczny,
  • instytucja administracji publicznej (na przykład urząd gminy), jeżeli jest to konieczne do realizacji jej ustawowych zadań.

Wniosek o odpis aktu stanu cywilnego możesz złożyć osobiście lub przez pełnomocnika. Dowiedz się w urzędzie, jak załatwić sprawę przez pełnomocnika.

Jakie są rodzaje odpisów

  • odpisy skrócone: aktu urodzenia, aktu urodzenia dziecka, które urodziło się martwe, aktu małżeństwa, aktu zgonu,
  • wielojęzyczne odpisy skrócone: aktu urodzenia, aktu małżeństwa, aktu zgonu,

Wielojęzyczny odpis skrócony aktu stanu cywilnego może być ci potrzebny, gdy będziesz załatwiać sprawy za granicą. Nie wymaga on tłumaczenia.

Pamiętaj, że odpis skrócony aktu stanu cywilnego pokazuje aktualną treść aktu. Uwzględnia on zmiany, jakie dokonano w akcie.

  • odpisy zupełne: aktu urodzenia, aktu małżeństwa, aktu zgonu, aktu zgonu osoby o nieustalonej tożsamości.

Pamiętaj, że odpis zupełny aktu stanu cywilnego zawiera więcej informacji niż odpis skrócony — stanowi dokładne powtórzenie treści aktu stanu cywilnego z chwili jego sporządzenia wraz z treścią późniejszych wpisów (zmian).

Odpis aktu stanu cywilnego skrócony i zupełny możesz dostać w wybranej przez ciebie postaci:

  • papierowej,
  • elektronicznej — dokument elektroniczny podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym, który potwierdza jego autentyczność. Jeśli składasz wniosek o odpis w postaci elektronicznej — dostaniesz go na swoją skrzynkę na platformie ePUAP (jeśli masz tam konto).

Wielojęzyczne odpisy skrócone możesz dostać tylko w postaci papierowej.

Co zrobić

  1. Kliknij przycisk Wyślij wniosek.
  2. Zaloguj się na swój profil zaufany.
  3. Wypełnij wniosek.
  4. Podpisz wniosek profilem zaufanym lub certyfikatem kwalifikowanym (jeśli go masz).
  5. Wyślij wniosek. Wyświetli się komunikat, że wniosek został wysłany. Dostaniesz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP).

Usługa jest odmiejscowiona — to znaczy, że możesz wysłać wniosek do dowolnego urzędu stanu cywilnego.

Ile zapłacisz

  • 22 zł — za odpis skrócony aktu stanu cywilnego (także za odpis wielojęzyczny),
  • 33 zł — za odpis zupełny aktu stanu cywilnego.

We wniosku możesz skorzystać z płatności online. Opłata za odpis aktu zostanie wtedy powiększona o koszt przelewu. Sprawdź, czy urząd, do którego składasz wniosek, przyjmuje płatności online. Listę gmin, które korzystają z płatności online, znajdziesz na stronie Paybynet Krajowej Izby Rozliczeniowej.

Odpis aktu możesz dostać bezpłatnie. Nie zapłacisz za odpis, jeśli potrzebujesz go na przykład w sprawie:

  • uzyskania dowodu osobistego lub paszportu,
  • świadczenia socjalnego, pomocy społecznej,
  • ZUS,
  • alimentów,
  • przyznania opieki, kurateli, adopcji,
  • zatrudnienia, wynagrodzenia za pracę.

Wszystkie przypadki, w których nie zapłacisz za wydanie odpisu, określa ustawa o opłacie skarbowej.

Co przygotować

  • dokument, który potwierdzi twój interes prawny — jeśli na tej podstawie chcesz dostać odpis dotyczący innej osoby,
  • pełnomocnictwo — jeśli jesteś pełnomocnikiem.

Ile będziesz czekać

Odpis dostaniesz:

  • od razu — jeśli akt jest w elektronicznym centralnym rejestrze stanu cywilnego,

Akty sporządzane są w rejestrze od 1 marca 2015 roku. Akty sporządzone w papierowych księgach przed tą datą muszą być do niego przeniesione. Dlatego też może to zająć więcej czasu.

  • w ciągu 7 dni roboczych od dnia, w którym złożysz wniosek — jeśli złożysz go w USC, w którym jest akt w postaci papierowej, ale nie został on jeszcze przeniesiony do rejestru,
  • w ciągu 10 dni roboczych od dnia, w którym złożysz wniosek — jeśli złożysz go w USC, który nie ma aktu w postaci papierowej i nie został on jeszcze przeniesiony do rejestru.

Kierownik USC może odmówić wydania odpisu aktu stanu cywilnego, jeśli na przykład chcesz dostać odpis aktu innej osoby, ale nie masz do tego prawa. Dostaniesz wtedy decyzję administracyjną o odmowie. Jeśli kierownik USC wyda ci taką decyzję, masz 14 dni, aby się od niej odwołać do wojewody, któremu podlega USC. Odwołanie złóż za pośrednictwem kierownika USC, który wydał decyzję.

Źródło: https://obywatel.gov.pl

Wytworzył:
Informacja ze strony Ministerstwa Cyfryzacji
Udostępnił:
Sztukert Sylweriusz
(2019-01-24 14:45:13)
Ostatnio zmodyfikował:
Sztukert Sylweriusz
(2019-01-24 15:17:21)
       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki